Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Do psychologa prowadzącego grupy treningu umiejętności społecznych dla dzieci

Najczęściej zadawane pytania do psychologa prowadzącego grupy treningu umiejętności społecznych dla dzieci:

Co to są umiejętności społeczne i po co moje dziecko miałoby je trenować?

 

Poziom umiejętności społecznych decyduje o rozwoju i przyszłość dziecka. Im wyższy tym dziecku lepiej się wiedzie w życiu teraz jak i przyszłości, dzieci mające wysokie umiejętności społeczne rozwijają się lepiej, są bardzie lubiane, łatwiej się zaprzyjaźniają, łatwiej adaptują się do nowych stacji, lepiej radzą z emocjami, mają wyższe i bardziej adekwatne poczucie własnej wartości i czują się szczęśliwsze. Umiejętności takie nabywamy w czasie kontaktów z innymi ludźmi najczęściej samoistnie, ale trenowanie ich w sposób celowy jest skuteczne i może być wskazane dla osób, które mają trudności w relacjach z powodu braku dobrych wzorców lub trudności w uczeniu się ich.

 

 

Jakie dzieci mogą skorzystać na uczestnictwie w grupie TUS (Treningu Umiejętności Społecznych)?

 

Grupy przeznaczone są dla wszystkich dzieci, które potrzebują takiego treningu. Najczęściej uczestnikami ich są dzieci z Zespołem Aspergera, ADHD (nadpobudliwe), wysokofunkcjonujacym autyzmem, nieśmiałe, z zaburzeniami zachowania, lękliwe, wycofane, z zaburzeniem więzi.

 

 

Czy obecność innych dzieci z problemem nie zaszkodzi mojemu dziecku? Czy moje dziecko nie nauczy innych groźnych zachowań?

 

Jest to częsta obawa rodziców oparta na obserwacji zachować dzieci w innych grupach. Dzieci uczą się od siebie zachowań, gdy widzą, że te zachowania przynoszą im korzyść. Np. dziecko które gada przyciąga uwagę dorosłych. Na grupie się tak nie dzieje, bowiem dzieci łamiące normy nie odnoszą z tego powodu korzyści. Wzmacniane są zachowania pozytywne, prospołeczne. Dzieci uczą się konstruktywnych zachowań i uczą się jak reagować na niegrzeczne zachowanie kolegi, jak obronić się przed zaczepką, jak ignorować to co może ich samych złości i samemu nie atakować innych. Dzięki trudnym zachowaniom na grupie można przećwiczyć nowe sposoby rozwiązywanie konfliktów w realnych sytuacjach. Dziecko się ich uczy, widzi, jak działają i to jest najskuteczniejszy sposób uczenia się nowych zachowań. Dzieci wprowadzają je potem w swoje życie pomału rezygnując z innych trudnych zachowań. Czuja się silniejsze, mądrzejsze, lepsze. Wiedzą jak sobie poradzić.

 

 

Jak długo dziecko musi uczęszczać na zajęcia grupowe TUS?

 

Tak długo jak trzeba. Dzieci zmagają się z różnymi problemami i długość terapii zależy od problemu, stanu zdrowia, szybkości uczenia się i temperamentu dziecka. Minimalnym okresem jest jeden semestr, a najlepiej rok szkolny. Doświadczenie pokazuje, że zanim dziecko zacznie prezentować nowe zachowania musi się ich nauczyć, a potem co o wiele ważniejsze utrwalić. Często ten etap jest bagatelizowany, a to on właśnie decyduje o tym, czy dziecko będzie na stałe korzystało nowego sposobu radzenia sobie czy nie. Umiejętność nieutrwalona może z czasem zanikać wypierana ponownie przez stare utrwalone schematy. One mają tendencję do uruchamiania się w sytuacji trudnej, nowej, związanej z przeżywaniem intensywnych emocji. Większość dzieci z zaburzeniem potrzebuje kilku lat nauki na utrwalenie nowych zachowań. Najczęściej po 2 latach następuje duża i odczuwalna poprawa zachowania dziecka.

 

 

Czy rodzice otrzymają wskazówki jak postępować z dzieckiem w domu?

 

W trakcie pracy dziecka na grupie umiejętności społecznych są zaprojektowane szkolenia dla rodziców. Rodzice mogą też zgłaszać się na indywidualne spotkanie z psychologiem, gdzie będą omawiane tematy dostosowane do potrzeb konkretnej rodziny. Na takie spotkania rodzicom dzieci uczęszczającym na TUS przysługuje zniżka.

 

 

Jak często spotyka się grupa, Jak długo trwa jedno spotkanie i kto je prowadzi?

 

Spotkanie grupy odbywają się raz tygodniu. Trwają 2 godziny lekcyjne. Prowadzą je dwie osoby psycholodzy lub pedagodzy przeszkoleni do prowadzenia zajęć treningu umiejętności społecznych.

 

 

Jaka jest odpłatność za zajęcia?

 

Odpłatność jest ustalana na początku roku szkolnego i obowiązuje przez cały rok. Rodzice mogą płaci za zajęcia jednorazowo lub w ratach (w dwóch, czterech lub dziesięciu). Ogólną zasadą jest, że im więcej opłaty wniosą z góry tym otrzymują większe zniżki i dodatkowe usługi gratisowe znacznej wartości. Pozwala to stwierdzić, że nasza oferta jest jedną z najbardziej atrakcyjnych finansowo na wolnym rynku.

 

 

Czy dzieci są podzielone na grupy TUS ze względu na wiek?

 

Tak, prowadzimy grupy z podziałem na kategorie wiekowe dla: przedszkolaków, uczniów klas młodszych, uczniów klas starszych i gimnazjalistów.

 

 

Jak zapisać dziecko do takiej grupy?

 

Dzieci do grupy kwalifikowane są przez psychologa dziecięcego. Zapraszamy na umówienie się spotkanie kwalifikujące dziecko do odpowiedniej dla niego grupy. Spotkanie składa się z rozmowy z rodzicami i obserwacji dziecka i jest płatne tak jak standardowa wizyta. Spotkanie jest poświęcone na poznanie trudności i rozpoznania dziecka i obserwacji zachowań dziecka. Dziecko jest przyjmowane do grupy gdy jest w niej wolne miejsce, a grupa wydaje się być odpowiednia dla dziecka.

 

Co zrobić jeśli się mojemu dziecku zajęcia nie będą podobały?

 

Tak może się zdarzyć na początku zajęć. Dziecku trzeba dać czas na przyzwyczajenie się i zapoznanie zasadami. Ponieważ na grupie są jasne zasady, których trzeba przestrzegać dzieci z zaburzeniem ODD (opozycyjno - buntowniczym) często będą protestowały przynajmniej na początku. Należy wtedy wysłuchać uważnie dziecko, ale powiedzieć mu, ze postanowiliśmy kontynuować spotkania. Trudno będzie się zaadoptować w grupie dziecku z autyzmem czy zespołem Aspergera, ale właśnie takie dzieci najwięcej na tych zajęciach mogą skorzystać. Warto się uzbroić w cierpliwość, bo z czasem raczej wszystko się ułoży i dziecko będzie zadowolone. Zasady panujące w grupie pozwolą się mu poczuć w niej dobrze i zacznie lubi zajęcia. Będzie też odnosił korzyści w świecie zewnętrznym co jeszcze bardziej może go zachęcić do uczestnictwa w grupie. Na dobrze prowadzonej grupie dzieci zaczynają się lubi i tęskni za swoim towarzystwem.

 

 

Co zrobi gdy inne dzieci śmieją się z tych, które muszą korzysta z pomocy psychologa dziecięcego?

 

Nie ma w tym nic wstydliwego. Dzieci chodzące dłużej radzą sobie z tym świetnie. Jednym z tematów zajęć na grupie jest jak poradzi sobie z odrzuceniem i wyśmiewaniem. Dzieci czują się coraz pewniej i bezpieczniej, a grupa staje się miejscem wsparcia, bo dziecko czuje, że tam ma przyjaciół podobnych do niego, którzy go rozumieją i wspierają. Potwierdzonym psychologicznie faktem jest, że by człowiek mógł dobrze funkcjonować i dobrze o sobie myśleć wystarczy jedna grupa która go akceptuje. Po jakim czasie dziecko zaczyna funkcjonować lepiej, ponieważ zwiększa swoje umiejętności społeczne. Zdarza się też, że jest potem najbardziej lubiane w klasie. Większość dzieci chodzi na różne zajęcia dodatkowe po szkole więc to, że one też gdzieś chodzą traktują jako coś normalnego. Jeden z naszych klientów 10 letni- Czarek zapytany po co tu chodzi odparł - "nie wiem, ale to najfajniejsze moje zajęcia". Często to nie dzieci, ale rodzice mają z tym większy problem.

 

Przeczytaj artykuł -> Kiedy warto zapisać dziecko do grupy rozwoju umiejętności społecznych?