Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Ćwiczenia relaksacyjne redukujące stres u dzieci

 Jakie ćwiczenia relaksacyjne redukujące stres u dzieci można stosować na co dzień? Zanim poznasz ćwiczenia relaksacyjne redukujące stres u dzieci, warto jest zastanowić się czym jest relaks.

Relaks możemy rozumieć jako odprężenie, któremu towarzyszy rozluźnienie mięśni i zminimalizowanie aktywności myślowej. Dopływ impulsów do ośrodkowego układu nerwowego jest zmniejszony po to, aby zapewnić mu jak najbardziej optymalne warunki do odpoczynku. Stan relaksu osiągamy odizolowując się od bodźców płynących z otoczenia, przykładowo: hałasu, światła, oraz rozluźniając mięśnie. Jeśli jesteśmy rozluźnieni, mamy lepsze samopoczucie, bardziej wierzymy we własne możliwości i łatwiej radzimy sobie w trudnych sytuacjach. Ćwiczenia relaksacyjne wykonywane w sprzyjających warunkach i w odpowiedni sposób mogą być pomocne w nadwrażliwości emocjonalnej, nadpobudliwości psychoruchowej, uspokajają, wspomagają samokontrolę, czynności myślenia, zapamiętywanie, rozumowanie. Istnieje wiele technik służących relaksacji.         

 

Technika relaksacji według Jacobsona polega na napinaniu, utrzymaniu napięcia i rozluźnianiu odpowiednich grup mięśniowych. B. Kaja napisała zmodyfikowaną wersję relaksacji E. Jacobsona specjalnie dla dzieci. Tutaj przechodzi się od stanu napięcia do rozluźnienia mięśni podczas zabawy w silnego (mięśnie napięte) i słabego (mięśnie rozluźnione).            

 

W treningu autogennym J. H. Schultza stosowane są określenia dotyczące odczuwania ciężaru danych części ciała, jego ciepła, bicia serca, oddychania. W tym treningu mówimy o wzajemnej zależności ciała od psychiki. U A. Polender znajdujemy zmodyfikowaną wersję treningu ? wersję dla dzieci. Jest to bajka o zwierzętach, formą dostosowana dla najmłodszych.            

 

Innymi technikami relaksacyjnymi są m.in. ćwiczenia oddechowe (obserwacja, kontrola oddechu), prężenie całego ciała, przeciąganie się jak kot, masażyki (mocniejsze i delikatniejsze rysowanie palcami, lekkie stukanie palcami w plecy), przywracanie pozytywnych wspomnień, wizualizacje (które za pomocą umysłowej projekcji wpływają odprężająco). Mam nadzieję, że teraz będzie już jasne, jakie ćwiczenia relaksacyjne redukujące stres u dzieci można stosować na co dzień.

 

Dominika Tkaczuk - psycholog

 

Przeczytaj także: