Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Jak zmienić zachowanie dziecka, które nie może się skupić?

Wielu rodziców zastanawia się jak zmienić zachowanie dziecka, które nie może się skupić. Martwi ich, że czynność zabiera dziecku bardzo dużo czasu, a podczas jej wykonywania dziecko jest zdekoncentrowane. Staje się wówczas oczywiste, że dziecku trzeba pomóc.

 

Dobrym rozwiązaniem jest rozpocząć od czynności nie wymagającej dużej koncentracji. Powinna to być taka czynność, którą dziecko będzie spostrzegać jako zabawę. Tym sposobem dziecko odpocznie, a jednocześnie zajmie się czymś, co będzie od niego wymagało skupienia. Mogą to być różne czynności, w zależności od tego, co lubi dziecko (np. jakaś forma aktywności fizycznej lub plastycznej). Warto przy tym zwrócić uwagę dziecka na dokładne wykonywanie tej czynności, czyli np. odpowiednie odmierzenie składników ciasta czy stawianie kroków podczas tańca. Takie zainteresowanie dzieckiem, a potem przeniesienie tego działania na pomoc w obowiązkach szkolnych, powinno przynieść pożądane rezultaty.

 

Mamy zatem odpowiedź na pytanie jak pomóc dziecku, które nie może się skupić. Pozostaje jednak pytanie o to, jak zmienić niepożądane zachowania dziecka. W tym celu warto zastosować 4 kroki prowadzące do zmiany zachowania dziecka:


1) Zastanawiamy się, co dokładnie chcemy zmienić. W przeciwnym wypadku nie będziemy wiedzieli nad czym pracować, a poczynione przez nas wysiłki nie przyniosą oczekiwanego rezultatu.

 

2) Gdy znamy już zachowanie, które chcemy zmienić, warto je najpierw przeanalizować. Musimy wiedzieć, co jest rzeczywistą przyczyną tego zachowania, bo nie zawsze wynika ono z choroby (np. ADHD lub ADD - patrz tu).

 

3) Następnie musimy wyznaczyć sobie cele, jakie chcemy osiągnąć zmieniając zachowanie dziecka. Powinniśmy określić cel główny oraz kolejne etapy jego osiągania. Będziemy go bowiem osiągać poprzez realizację celów krótkoterminowych. Celem głównym będzie idealne zachowanie dziecka, natomiast celem krótkoterminowym stopniowe ograniczanie częstotliwości występowania zachowania niepożądanego. Przykładem takich celów może być eliminacja rozmów dziecka podczas lekcji: celem głównym będzie ograniczenie wypowiedzi dziecka do sytuacji kiedy jest o coś pytane, a celem krótkoterminowym będzie redukcja jego rozmów do kolejno 8, 6, 4 czy 2 razy podczas godziny lekcyjnej.


4) W celu redukcji niepożądanych zachowań zawieramy z dzieckiem kontrakt - umawiamy się z nim, że za każde pożądane przez nas zachowanie będzie otrzymywało nagrodę. W wyżej wymienionym przypadku będzie to nagroda za odezwanie się maksymalnie 8 razy, a gdy już ten wzorzec się utrwali, wówczas umawiamy się na 6 razy itd.



NALEŻY PAMIĘTAĆ, ŻE MOŻNA KORYGOWAĆ TYLKO JEDNO ZACHOWANIE NA RAZ!!!

 

Mam nadzieję, że teraz będzie już jasne jak zmienić zachowanie dziecka, które nie może się skupić.

 

Joanna Chlebiej

 

Przeczytaj także: